日本宗教史 I(2019年度前期)

科目名/Subject 日本宗教史 I
曜日・講時/Day/Period 前期 木曜日 2講時 107講義室
科目群/Categories 大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)
単位数/Credit(s) 2
担当教員/Instructor KLAUTAU ORION
科目ナンバリング
/Course Numbering
KIC-HIS630J
使用言語
/Language Used in Course
日本語
授業題目
/Class
Subject
近代日本における宗教言説の形成
The Formation of the Discourse on Religion in Modern Japan
授業の
目的と概要
/Object and
Summary
of Class
日本列島の人々は「無宗教」であるという語り方は、誰しも耳にしたことがあるだろう。ただし、いわゆる「日本人」は「無宗教」であると公言する一方、「あの世」や霊的な存在を信じ、正月には初詣に行き、「スピリチュアル」なものにはまるなど、ある意味で「宗教」と言えるものへの関心が高いのもまた事実である。そのような「矛盾」はなぜ生じるのか?これに答えるには、日本を越える言葉としての「宗教religion」の歴史を考える必要がある。本科目では「宗教」というひとつの言葉に着目して、近代日本における言説空間の形成を検討していく。なお、本科目は基本的に演習形式で展開し、ディスカッションは日本語とするが、取り上げるテクストの多くは英語である。
Anyone who has spent time enough time in Japan came across the idea that “the Japanese are non-religious” (nihonjin wa mushūkyō). However, data shows that the same people who publicly declare themselves “non-religious” are commonly involved with activities which, from a certain perspective, would be considered “religious,” such as believing in an afterlife (ano yo), visiting Shinto shrines on important occasions, and flirting with “spiritualist” practices. How did this apparent “contradiction” come to be and, furthermore, what can it teach us? In order to answer this question, one must first understand that by the time it was appropriated by Japanese intellectuals in the nineteenth century, the discourse on “religion” was already undergoing a considerable shift in global terms. After considering the implications of such developments, we will focus on the establishment of “religion” in the context of modern Japanese cultural history. The course will be conducted in Japanese, but most assigned readings will be in English.
学習の
到達目標
/Goal of
Study
近代宗教史にまつわる具体的な事例を踏まえながら言説論の方法を身に付けると同時に、英語の読解能力も高める。As they gain general knowledge of the religious history of modern Japan, students will also become acquainted with the methods and ideas of discourse theory, at the same time they improve their English reading skills.
授業内容・
目的・方法
/Contents
and progress
schedule
of class
概要 1868年の明治維新から数年後、ヨーロッパの多くの言語にみられるreligionという言葉の翻訳には「宗教」という造語が当てられ、紆余曲折の末に定着する。近年、盛んとなった近代日本における宗教言説の形成にまつわる研究を読みつつ、「宗教」の日本での受容プロセスについて詳しく検討していく。
A few years after the Meiji restoration of 1868, the term “shūkyō” was newly created in order to translate “religion,” then commonly found in the European languages of the time; it was not, however, after much tension that it finally became established as standard. We will pay close attention to this process, through the reading of recent studies which deal with this history from different perspectives.
授業内容・
目的・方法
/Contents
and progress
schedule
of class
1. ガイダンス Guidance
2. 言説としての「宗教」 “Religion” as Discourse
McCutcheon, Russell T. Studying Religion: An Introduction. London: Equinox, 2007 (pp. 7-19)
3. 「宗教」の歴史 The History of “Religion”
Smith, Jonathan Z.〔宮嶋俊一訳〕「宗教(諸宗教、宗教的)」(マーク・C.テイラー編〔奥山倫明監訳〕『宗教学必須用語22』(刀水書房、2008年〔原著1998年〕)
4. 日本の「宗教」を考える Considering “Religion” in Japan
Klautau, Orion「宗教概念と日本―Religionとの出会いと土着思想の再編成」(島薗進・他編『シリーズ日本人と宗教―近世から近代へ』第二巻、春秋社、2014年)
5. 江戸期の「宗教」を考える The Language of “Religion” in Edo-period Japan
Krämer, Hans Martin. Shimaji Mokurai and the Reconception of Religion and the Secular in Modern Japan. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2015 (Chap. 1, “Categorizing Religion in Early Modern Japan,” pp.21-41)
6. 幕末期における宗教と外交 Diplomacy and Religion in the Bakumatsu Period
Josephson, Jason Ānanda. The Invention of Religion in Japan. Chicago: University of Chicago Press, 2012 (Chapter 3, “The Arrival of Religion,” pp.71-93).
7. 明治維新と「宗教」 The Meiji Restoration and “Religion”
Maxey, Trent E. The ‘Greatest Problem’: Religion and State Formation in Meiji Japan (Chapter 1, “The Crisis of Conversion in Restoration Japan”, pp. 18-54)
8. 明治期の西洋思想と「宗教」 Western Ideas of “Religion” in Meiji Japan
Krämer, Hans Martin. Shimaji Mokurai and the Reconception of Religion and the Secular in Modern Japan. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2015 (Chapter 2, “Early Meiji Buddhism and the Shintoist Challenge,” pp.42-65)
9. 文明開化と「宗教」 “Religion” and the Bunmei Kaika Movement
Josephson, Jason Ānanda. The Invention of Religion in Japan. Chicago: University of Chicago Press, 2012 (Chapter 7, “Inventing Japanese Religion”, pp.192-223).
10. 明治憲法と「宗教」 The Meiji Constitution and “Religion”
Maxey, Trent E. The ‘Greatest Problem’: Religion and State Formation in Meiji Japan (Chapter 5, “The Religious Constitution of Meiji Japan, 1888-1900”, pp. 183-234)
11. 「宗教」と「迷信」 “Religion” and “Superstition”
Josephson, Jason Ā. “When Buddhism Became a ‘Religion’: Religion and Superstition in the Writings of Inoue Enryō.” Japanese Journal of Religious Studies, 33/1, 2006, pp.143–68.
12. 「宗教」と「信仰」 “Religion” and “Faith”
Hoshino Seiji, “Reconfiguring Buddhism as a Religion: Nakanishi Ushirō and His Shin Bukkyō,” Japanese Religions, vol. 34, n. 2, 2009, pp. 133-154.
13. 「国家神道」と「宗教」 The Foundation of State Shinto
Sakamoto Koremaru, “The Structure of State Shinto: its Creation, Development and Demise” (In Shinto in History: Ways of the Kami, edited by John Breen and Mark Teeuwen. London and New York: Routledge, 2000, pp. 272-294).
14. 崩壊後の「国家神道」 The Afterlife of State Shinto
Shimazono Susumu, “State Shinto and the Religious Structure of Modern Japan” (Journal of the American Academy of Religion, 73/4, December 2005), pp.1077-1098.
15. まとめ Concluding Remarks
授業内容・
目的・方法
/Contents
and progress
schedule
of class
試験 試験を行わない No test
成績評価
方法
/Evaluation
Method
平常点(出席、演習での発表、討議への参加)
Class attendance, presentation, participation in discussions.
教科書
および
参考書
/Textbook
and
references
テクスト・参考文献は、授業内で提示する。
Texts will be provided during class by the instructor
授業時間外
学習
/Preparation
and Review
事前に配布されるテクストを読んで授業に参加する。発表担当者は、1)テクストの内容を要約し、2)論点を提示した、レジュメを作成する。Students are expected to read in advance the text indicated by the instructor. Individuals responsible for the presentation are also expected to 1) summarize the text; 2) prepare a handout with the main arguments.
その他
/In addition
特になし
n/a