日本研究基礎論 I (2019年度後期)

科目名/Subject 日本研究基礎論 I
曜日・講時/Day/Period 後期 金曜日 3講時 111講義室
科目群/Categories 大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)
単位数/Credit(s) 2
担当教員/Instructor 繁田真爾
科目ナンバリング
/Course Numbering
KIC-ARS631J
使用言語
/Language Used in Course
日本語
授業題目
/Class
Subject
戦後の思想研究にみる日本学
Japanese Studies: Perspectives from Postwar Academia
授業の
目的と概要
/Object and
Summary
of Class
「日本」はこれまでどのような視座から論じられ、研究されてきたのか。これから日本研究を始めるにあたって、これまでの研究史を構造的に理解しておくことはとても大切である。本授業では戦後の主な研究者と作品を順にたどりながら、日本研究の発想と方法の展開史を概観していきたい。
From what perspectives has “Japan” been discussed and studied thus far? For those who are just starting their research on Japan, it is essential to gain a structural understanding of the history of this field of research. In this course, we will focus on important figures in postwar academia, and by following their works in chronological order, we will outline some major trends in the study of Japan, in terms of both concepts and methodology.
学習の
到達目標
/Goal of
Study
①戦後から今日までの日本研究の論点と方法、およびその展開史をよく理解する。
②演習では、思想家の作品をよく読解し、自分なりの論点を示しながら、発表と討論を行うことができる。
1) We will gain knowledge of the main questions and methods of postwar Japanese studies, as well as of the historical development of its central concepts; 2) During the reading classes, students will focus on reading the works of postwar intellectuals, learning themselves how to present and discuss their ideas.
授業内容・
目的・方法
/Contents
and progress
schedule
of class
概要 戦後日本の代表的な思想史家とその作品を時代順に検討する。「演習」では、担当の受講生が指定テクストの概要を発表し、論点を提示して、全員で検討する時間とする。
We will discuss, in chronological order, works of scholars representative of postwar Japanese academia. In “discussion classes,” students responsible for presenting the text will provide an overview of the main arguments, which will be followed by a general discussion with the whole class.
授業内容・
目的・方法
/Contents
and progress
schedule
of class
1. 日本研究への招待(ガイダンス)
Guidance: An Invitation to Japanese Studies
2. 戦後の思想史研究① ―家永三郎
Postwar Studies on Intellectual History (1): Ienaga Saburo
3. 戦後の思想史研究② ―丸山眞男
Postwar Studies on Intellectual History (2): Maruyama Masao
4. 読解と検討 ―演習(1)
Reading and Analysis: Discussion Class (1)
5. 市民社会と日本研究① ―鶴見俊輔
Civil Society and Japanese Studies (1): Tsurumi Shunsuke
6. 市民社会と日本研究② ―吉本隆明
Civil Society and Japanese Studies (2): Yoshimoto Takaaki
7. 読解と検討 ―演習(2)
Reading and Analysis: Discussion Class (2)
8. 社会史からみた日本 ―網野善彦
Japan from the perspective of Social History: Amino Yoshihiko
9. 民衆史の出発 ―色川大吉
The Beginning of People’s History: Irokawa Daikichi
10. 読解と検討 ―演習(3)
Reading and Analysis: Discussion Class (3)
11. 民衆史の展開 ―鹿野政直
The Development of People’s History: Kano Masanao
12. 読解と検討 ―演習(4)
Reading and Analysis: Discussion Class (4)
13. 民衆史の追究 ―安丸良夫
The Pursuance of People’s History: Yasumaru Yoshio
14. 読解と検討 ―演習(5)
Reading and Analysis: Discussion Class (5)
15. ポストモダン時代の日本研究
Japanese Studies in the Postmodern Age
授業内容・
目的・方法
/Contents
and progress
schedule
of class
試験 実施しない
no tests
成績評価
方法
/Evaluation
Method
平常点(出席、演習での発表、討議への参加)50%  学期末レポート50%
Class attendance, presentation, participation in discussions (50%); final report (50%)
教科書
および
参考書
/Textbook
and
references
テクスト・参考文献は、授業内で提示する。
Texts will be provided during class by the instructor
授業時間外
学習
/Preparation
and Review
演習の回では、全員、事前に配布されるテクストを読んで授業に参加する。発表担当者は、1)テクストの内容を要約し、2)論点を提示した、レジュメを作成する。
For discussion classes, all students are expected to read in advance the text indicated by the instructor. Individuals responsible for the presentation are also expected to 1) summarize the text; 2) prepare a handout with the main arguments.
その他
/In addition
特になし
n/a